Podvodníci hrajú nefér. Klikajte smart.

Kyberzločinci skúšajú nové triky každý deň. S nami zostanete o krok vpred a ochránite seba aj svoje peniaze. Naučte sa rozpoznávať podvody a keď si nebudete istí, ozvite sa nám.

Kyber zaujímavosti

83 %

ľudí na Slovensku aj v Českej republike má pocit, že kyberútoky je čoraz ťažšie rozpoznať.

10 %

ENISA (Agentúra EÚ pre kybernetickú bezpečnosť) odhaduje, že každý desiaty kyberútok uspeje.

7 z 10

ľudí na Slovensku sa v poslednom roku stretlo s kyberútokom. Najčastejšie išlo o kontakt s falošným bankárom alebo policajtom.

53 %

viac ako polovica populácie si myslí, že by sa kyberútoku dokázala ubrániť.

3 z 4

slovákov vnímajú AI v súvislosti s kyberbezpečnosťou ako hrozbu. Situáciu postupne zhoršuje umelá inteligencia.

Výskum uskutočnila spoločnosť Mastercard v júli 2025 v SR a ČR na reprezentatívnej vzorke 2 000 respondentov (1 000 online v Česku, 1 000 online na Slovensku).

Bezpečnostné desatoro

  1. Neklikajte na podozrivé odkazy v e-mailoch alebo v SMS správach

    Môžu viesť na falošnú webovú stránku alebo obsahovať vírusy.

  2. Banka nikdy neposiela podozrivé odkazy na prihlásenie

    Dostali ste správu, ktorá vás vyzýva na prihlásenie sa do banky cez čudne vyzerajúci odkaz? Ide o podvod.

  3. Používajte silné heslá

    Namiesto náhodne generovaných hesiel používajte logické slovné spojenia s kombináciou veľkých a malých písmen, čísel a špeciálnych znakov. Napríklad: Modrý!Dom@123. Každá služba by mala mať unikátne heslo.

  4. Zapnite si dvojfázové overenie

    Je to jednoduchý krok, ktorý výrazne zvýši vašu bezpečnosť. Najčastejšie funguje cez mobilnú aplikáciu alebo SMS.

  5. Pravidelne aktualizujte softvér počítača a antivírusový program

    Zastarané programy sú častým cieľom útokov.

  1. Buďte pozorní a zdravo nedôverčiví

    Podvodníci sa vydávajú za zamestnancov banky alebo Polície. Vďaka umelej inteligencii dokážu napodobniť hlas aj tvár. Všímajte si detaily: tón hlasu, pohyb pier, umelý alebo strojený prejav. V prípade pochybností na výzvy volajúceho určite nereagujte a zložte telefón.

  2. Nikdy nezdieľajte svoje prihlasovacie údaje

    Ani s rodinou, priateľmi alebo „bankárom“ na telefóne. Banka sa vás na heslá do elektronického bankovníctva nikdy neopýta.

  3. Kontrolujte si internetové adresy

    Adresa stránky banky sa musí začínať na https:// a musí byť napísaná správne (napr. www.csob.sk). Podvodníci používajú falošné domény, ktoré sa tvária ako originál, no v adresách stránky bývajú rozpoznateľné chyby.

  4. Sledujte výpisy zo svojho účtu

    Ak nájdete niečo zvláštne, napríklad nejakú platbu, na ktorú si nepamätáte, alebo ktorá vám príde podozrivá, informujte sa v banke.

  5. Nevstupujte do elektronického bankovníctva cez verejné Wi-Fi siete

    Istejšou cestou sú radšej mobilné dáta vášho operátora alebo zabezpečené zariadenie s antivírusovým programom.

Ako podvod obvykle prebieha

Počas dňa vám zazvoní telefón alebo príde správa, ktorá vás zaskočí

Mohlo by to byť niečo príjemné, napríklad oznámenie o výhre. Alebo, naopak, niečo znepokojujúce, napríklad správa o problémoch vášho dieťaťa.

 
Cieľom podvodníka je vyviesť vás z rovnováhy a prinútiť vás konať čo najrýchlejšie

Môže vás žiadať o okamžitý prevod peňazí, zadanie bezpečnostného kódu alebo vás prehovára, aby ste prešli na inú aplikáciu.

 
Nebojte sa byť podozrievaví

Stačí malý náznak, že niečo nie je v poriadku. Radšej nereagujte. Zložte, neodpovedajte na správy, nahláste to banke alebo polícii a zablokujte podozrivé číslo.

Smart TIP

Ak sa niekto vydáva za vášho blízkeho, zavolajte mu späť na číslo, ktoré máte uložené v telefóne a overte si, či to bol skutočne on. A ak si nie ste istí? Obráťte sa na svoju banku alebo Políciu. Určite vám poradia, ako treba v takýchto situáciách postupovať ďalej. Ak sa stanete obeťou podvodu, začnite ihneď konať. Každá sekunda či minúta môže rozhodnúť o tom, či prídete o peniaze alebo citlivé údaje.

Čo môžem urobiť ihneď

Čo môžete urobiť ihneď, ak som obeťou podvodu

Kontaktujte svoju banku

Zavolajte na Call centrum alebo zájdite do najbližšej pobočky. Banka môže okamžite zablokovať účty aj platobné karty, aby zabránila ďalším škodám.

Nahláste podvod/podozrenie na polícii

Kontaktujte najbližší útvar Polície a v prípade potreby podajte trestné oznámenie. Volajte 158, prípadne podajte oznámenie osobne na najbližšom útvare.

Využite bezpečnostné služby

Napríklad ID Threat Protection od Mastercard vás upozorní, ak dôjde k úniku vašich osobných údajov, akými sú čísla platobných kariet alebo e-mailové adresy.

Zmeňte si prihlasovacie údaje

Čo najskôr si zmeňte heslá vo svojom internetovom bankovníctve alebo mobilnej aplikácii. Zvážte aj dočasnú blokáciu platobných kariet.

Zvážte návrat do „továrenského“ nastavenia

Myslíte si, že váš smartfón bol kompletne zavírený? Poraďte s odborníkmi, ako si obnoviť svoje zariadenie tak, aby bolo opäť bezpečné.

Odhláste sa zo všetkých zariadení

Uistite sa, že nie ste prihlásení do internetového bankovníctva na iných zariadeniach. Či už na počítači, mobile alebo cez tablet.

Informujte ďalšie príslušné orgány

Okrem Polície môžete podvod nahlásiť aj Národnému bezpečnostnému úradu (NBÚ) alebo Národnej banke Slovenska (NBS).

Kontakty

Ak máte podozrenie na podvod, okamžite konajte. Čím skôr o tom informujete, tým väčšiu šancu máte ochrániť seba aj ostatných.

Infolinka ČSOB Banky
02/59 66 88 44

zo Slovenska

nonstop
Infolinka ČSOB Banky
+421 2 5966 8844

zo zahraničia

nonstop
Blokácia karty
02/59 66 82 30
nonstop