Blokácia a bezpečnosť karty | ČSOB
Blokácia a bezpečnosť platobnej karty
Ako postupovať v prípade straty, krádeže alebo pri podozrení na zneužitie platobnej karty.
V prípade straty, krádeže, zneužitia vašej debetnej alebo kreditnej karty je potrebné urýchlene kartu zablokovať. Môžete tak urobiť nasledovnými spôsobmi:
Telefonicky alebo návštevou pobočky
Zavolajte na telefónne číslo +421 2 5966 8230 zo Slovenskej republiky alebo zo zahraničia, prípadne navštívte najbližšiu pobočku ČSOB. Po overení vašej identity bude karta okamžite a trvalo zablokovaná.
Je vhodné, ak si uvedené telefónne číslo (uvedené i na zadnej strane platobnej karty) uložíte do svojho mobilného telefónu, aby ste ho mali v prípade potreby k dispoziícii.
ČSOB SmartBanking
Pomocou aplikácie ČSOB SmartBanking je možné vašu kartu dočasne zablokovať. Dočasná blokácia je zablokovanie karty na dobu určitú.
Stačí sa prihlásiť do vášho ČSOB SmartBanking, prejsť v hlavnom menu na záložku "karty", vybrať kartu, ktorú chcete zablokovať a zvoliť "blokovať kartu". Zadaním vášho PINu kartu zablokujete. Odblokovanie prebieha rovnakým spôsobom.
Po odblokovaní je karta plne funkčná. Dočasnú blokáciu karty nevyužívajte v prípade, že ste o kartu nenávratne prišli.
Moja ČSOB
Vašu kartu môžete dočasne zablokovať aj prostredníctvom internetbankingu Moja ČSOB. Po prihlásení do internetbankingu Moja ČSOB prejdite do sekcie „Moje produkty“ a kliknite na „Platobné karty“. Zvoľte možnosť „Detail karty“ a následne kliknite na „Blokovať kartu“. Ďalej postupujte overením pomocou SMS alebo aplikácie SmartToken. Kartu môžete odblokovať rovnakým spôsobom. Dočasnú blokáciu karty nevyužívajte v prípade, že ste o kartu nenávratne prišli.

Krádež, strata a zneužitie karty
Po blokácii karty je potrebné požiadať o vydanie novej karty, ktorej dodanie trvá do 10 pracovných dní. Vydanie novej karty je spoplatnené.
Ak bola karta zablokovaná z bezpečnostných dôvodov bankou, je vydanie novej platobnej karty bez poplatku. Expresné dodanie novej karty je možné do 2 pracovných dní odo dňa podania žiadosti.
Výšku jednotlivých poplatkov nájdete v aktuálnom sadzobníku poplatkov.
Reklamácia
Klient vyplní tlačivo Prehlásenie o spornej transakcii a zašle na info@csob.sk alebo odovzdá osobne na pobočke. Banka reklamáciu prevezme a bude klienta informovať o výsledku šetrenia reklamačného konania.
V prípade zadržania karty ČSOB bankomatom mimo otváracích hodín pobočky bezodkladne volajte na telefónne číslo +421 2 5966 8230.
V prípade zadržania karty iným ako ČSOB bankomatom, je potrebné túto skutočnosť riešiť s bankou, ktorej bankomat vám kartu zadržal.
Zabezpečená internetová platba
Banka podporuje overenie prostredníctvom:
- ČSOB SmartToken aplikácie alebo
- SMS správy na mobilný telefón alebo
- bezpečnostného vyhodnotenia prebiehajúcej platby alebo overenia na základe vyhodnotenia minimálneho rizika pomocou modulu RBA (Risk-Based Authentication).
V prípade, že Banka vyhodnotí online transakciu ako bezpečnú, ďalší faktor pre overenie už nie je požadovaný. Používané inteligentné overovanie online platieb je v súlade s PSD2 (Payment Service Directive) platnou smernicou EÚ. Služba je nastavená automaticky nastavením limitov pre internetové platby a umožňuje platiť kartou u obchodníkov označených logami Visa Secure alebo Mastercard ID check až po overení platby. Ide o použitie najvyššieho bezpečnostného štandardu pomocou 3D Secure protokol verzie 2.1 a vyššie, ktoré ČSOB karty podporujú.
Bezpečné používanie platobnej karty
Nakupujte bezpečne u overených internetových obchodníkov, označených VISA Secure alebo Mastercard ID Check a dodržiavajte naše Pravidlá bezpečného používania platobnej karty:
1. Chráňte si kartu
- Kartu po prevzatí z nepoškodenej obálky podpíšte.
- Nastavte si limity na karte také ako skutočne využijete.
- Kartu nikdy nedávajte z ruky, ak nemáte dôveru v obchodníka alebo sa vám zdá podozrivé zariadenie, radšej zvoľte inú formu na platenie.
- Pravidelne si kontrolujte stav a obraty na účte cez internetové, mobilné bankovníctvo alebo si aktivujte službu zasielania informačných SMS správ.
- Zapíšte si telefónne číslo na blokovanie karty v prípade straty, krádeže alebo zneužitia karty ihneď ju bezplatne zablokujte na telefónnom čísle: +421 2 5966 8230.
2. Strážte si PIN
- PIN si nikdy nezapisujte a v žiadnom prípade ho nenoste napísaný spolu s kartou.
- Nikomu ho neprezrádzajte a neposielajte e-mailom alebo nezadávajte na internetové stránky.
- Chráňte si PIN pred odpozorovaním prekrytím ruky pri jeho zadávaní.
3. Platby
- Pri platbách v reštauráciách, hoteloch nespúšťajte kartu z očí.
- Nedovoľte, aby si obchodník zapísal údaje o karte, hlavne CVV/CVC kód vytlačený na karte.
- Po skončení platby si skontrolujte správnosť zaplatenej sumy.
- Odporúčame platiť len u dôveryhodných obchodníkov označených VISA Secure alebo Mastercard ID Check s 3D Secure bezpečnostným štandardom.
- V každom okamihu platby musí byť na platobnej bráne v adresátovom riadku ikona zámku a po kliknutí naň sa zobrazí platný certifikát overujúci identitu stránky.
- Vyvarujte sa zadávaniu údajov karty na verejných WiFi sieťach, nedôveryhodných počítačoch.
- Nikdy nereagujte na e-mailové alebo telefonické naliehania na prezradenie identifikačných údajov či overovacích kódov, ktoré Vám prišli do SMS správy ani ak adresátom sú zaručené adresy a vaši známy, nikdy neviete, či ich účty nie sú napadnuté hackermi.
Upozornenie
Týmto Vás upozorňujeme na zvýšenú aktivitu podvodníkov, ktorí vystupujú v mene poskytovateľov služieb alebo obchodníkov s cieľom zneužiť údaje o platobnej karte klienta. Títo podvodníci v emailovej/telefonickej komunikácii, požadujú úhradu platby, ktorou napríklad podmieňujú pokračovanie v poskytovaní služieb, doručenie poštovej zásielky alebo iného tovaru či služby. Nikdy nereagujte na takéto výzvy, nepotvrdzujte platby alebo neposielajte overovacie kódy a situáciu si vždy overte prostredníctvom oficiálnych kontaktov u obchodníka. Banka si od Vás nikdy nevyžaduje citlivé údaje ako sú napríklad: PIN k platobnej karte, CVC/CVV, SMS kód pre internetovú transakciu alebo prístupový kód.4. Peňaženky Apple Pay, Google Pay, FitBit Pay a Garmin Pay
- Zariadenie (telefón, hodinky, tablet) zabezpečte PIN, biometriou alebo TouchID, FaceID alebo iným spôsobom, podľa zariadenia (napr. nastavením vzoru na odomykanie zariadenia).
- Nezdieľajte s nikým číslo platobnej karty, expiráciu, CVV/CVC alebo verifikačný kód, ktorý Vám banka zasiela formou SMS správy.
Pokiaľ Vám príde SMS správa s potvrdením, že Vaša platobná karta bola digitalizovaná a nie ste si vedomí, že by ste svoju platobnú kartu digitalizovali, túto skutočnosť ihneď nahláste na telefónnom čísle +421 2 5966 8230.
- Dbajte, aby bolo vaše mobilné zariadenie zabezpečené antivírovým programom a aktualizovaným operačným systémom výhradne od výrobcu mobilného zariadenia.
- Využívajte len dôveryhodné dátové pripojenie – mobilný operátor alebo zabezpečená WiFi sieť.
- V prípade straty mobilného zariadenia s aktívnou aplikáciou s uloženou platobnou kartou ihneď bezplatne zablokujte na telefónnom čísle: +421 2 5966 8230. Banka zablokuje vašu fyzickú platobnú kartu a súčasne aj virtuálnu platobnú kartu vo vašom zariadení.