Vážený návštevník,

používate internetový prehliadač, ktorý z dôvodu bezpečnosti a používateľského komfortu už nepodporujeme. Pri prehliadaní s Vaším starým prehliadačom, stránky nebudú fungovať správne.

Pre plnohodnotný zážitok použite, prosím, novší a bezpečnejsí prehliadač (napríklad Google Chrome, Firefox, Microsoft Edge).

Bezpečnosť na internete - Online nákup | ČSOB

Online nákup

 

Nakupovanie je bežnou súčasťou života. Či už sa jedná o nákupy potravín, tovarov bežnej spotreby, drogériu, oblečenie. Alebo nákup dovoleniek, automobilov, zážitkov. Spektrum je skutočne široké. Pamätáte si časy, keď jedinou možnosťou, ako nakúpiť, bolo ísť fyzicky do obchodu? Tak ako spoločnosť, vyvíja sa aj spotrebný trh. A preto dnes nakúpite potraviny, dovolenky, oblečenie a podobné tovary z pohodlia domova, na internete. Nakupujete ale bezpečne?

V práci, doma, v parku, na prechádzke, na návšteve. Dnes môže človek skutočne nakupovať kdekoľvek. Potrebuje k tomu (okrem peňazí) dve veci – internet a zariadenie (PC, notebook, mobil, tablet).

  • Pri nakupovaní používam zariadenie a internetovú sieť, ktorej dôverujem. Zariadenie (PC, mobil, tablet) mám zabezpečené antivírusovým softvérom. Pre nákup na internete nepoužívam verejné, nezabezpečené wifi siete, ale heslom chránené dôveryhodné internetové pripojenie.

Vyhľadať si obchod, v ktorom chce človek nakúpiť – lacno, jednoducho a rýchlo – dnes nie je žiadnym problémom. Do vyhľadávača stačí napísať, čo chcem kúpiť a internet mi ponúkne desiatky možností a obchodov, kde si danú vec kúpiť. Ako si teda vybrať?

  • Cena je síce podstatný faktorom pre výber, no nemal by byť tým rozhodujúcim. Je obchod (e-shop) dôveryhodný? Má pozitívne recenzie? Je webová stránka obchodu zrozumiteľná, prehľadná, sú tam uvedené kontakty, adresa spoločnosti, vyzerá celkovo dôveryhodne? A späť k cene – je stanovená cena v „normálnom“ rozmedzí? Alebo je výrazne nižšia ako u konkurencie? Prečo je to tak?
  • Je webová stránka obchodu zabezpečená (zámok alebo kľúčik v dialógovom okne, https:// protokol)? Vyžaduje si stránka registráciu? Ak áno, aké údaje odo mňa požaduje? Zodpovedajú tomu, že tam chcem iba nakúpiť? Obsahuje stránka tzv. Terms of use – teda podmienky využitia služby? Je obchod a nákup v súlade s GDPR? Teda chráni moje údaje?
  • Aké sú skúsenosti ľudí s nákupom v danom obchode? Existuje niekoľko desiatok internetových stránok, ktoré kumulujú skúsenosti zákazníkov s nákupom v obchodoch. Má ten mnou vybratý recenzie? Čo hovoria?

Ak sme si už našli vhodný obchod, nasleduje výber konkrétneho tovaru. Dostupnosť, kvalita a cena. Tri základné faktory, ktoré pri nákupe prevažujú a ľudia im pripisujú rôznu váhu pri konečnom rozhodovaní. Tovar sme si vybrali, zvolili sme druh dopravy a ostáva nám už iba zaplatiť. Ako si vybrať?

  • Väčšina obchodov ponúka tri typy platby – dobierka, platba kartou vopred alebo prevodom na účet. Je na individuálnom rozhodnutí človeka, ktorý typ platby si zvoliť.
  • Platba na dobierku sa môže javiť najbezpečnejšia – platíte až pri preberaní tovaru, takže si minimálne vizuálne môžete overiť, či vám je doručované to, čo ste si objednali, prípadne či nedošlo k poškodeniu tovaru.
  • Platba prevodom na účet je z pohľadu času najpomalšia, keďže väčšina obchodov podmieňuje expedovanie tovaru pripísaním finančných prostriedkov na účet, a to môže trvať aj niekoľko dní.

Najpopulárnejším spôsobom platby, ktorý je zároveň najjednoduchší, je platba kartou vopred. Stačí k tomu mať platobnú kartu. Ako bezpečne zaplatiť?

  • Detaily platobnej karty, ktoré sú nevyhnutné pre platbu, zadávam iba ak je webová stránka zabezpečená. Teda údaje, ktoré zadáte, nebudú viditeľné pre nikoho
  • V prípade presmerovania z obchodu na webovú stránku tzv. platobnej brány, skontrolujem si opäť jej zabezpečenie.
  • Mám aktivovanú službu zabezpečenej internetovej platby, ktorá zvyšuje komfort a bezpečie pri nákupe
  • Dôsledne skontrolujem, či konečná suma zodpovedá nákupu. Overovací kód (sms, token alebo inak) zadávam iba vtedy, ak som si nákupom a sumou istý.

Tovar mám zaplatený, čakám na jeho dodanie. Čo ešte môžem spraviť?

  • Skontrolujem si výpis z účtu a zúčtované platby, preverím, či zaplatená suma zodpovedá aj reálne zúčtovanej sume
  • Odložím si (vytlačím) faktúru k nákupu, je to nevyhnutnosť pre prípadnú reklamáciu.