Vyhlásenie o prístupnosti
Informácia o prístupnosti finančných služieb pre osoby so zdravotným postihnutím
Československá obchodná banka, a.s., so sídlom ŽiIžkova 11 , 811 02 Bratislava, IČO : 368 54 140, zapísaná v OR MS BA III, odd. Sa, vložka č. 4314/B (ďalej len ako “Banka”) a
ČSOB Poisťovňa, a.s., so sídlom Žižkova 11 , 811 02 Bratislava, IČO: 31 325 416, zapísaná v OR MS BA III, odd. Sa, vložka č. 444/B (ďalej len ako “Poisťovňa”). Banka a Poisťovňa spoločne aj ako “ČSOB”)
je v súlade s § 3, písm. c) zák. Č. 351/2022 Z. z. o prístupnosti o prístupnosti výrobkov a služieb pre osoby so zdravotným postihnutím (ďalej len “Zákon”) poskytovateľom finančnej služby pre klientov - spotrebiteľov v zmysle § 3, písm. l) Zákona (ďalej len “Služba”). V zmysle § 4 Zákona je ČSOB povinná poskytovať Službu, ktorá spĺňa ustanovené požiadavky na prístupnosť pre osoby so zdravotným postihnutím. ČSOB preto informuje o stave plnenia požiadaviek na prístupnosť Sslužieb a to v oblasti finančných služieb podľa Zákona (finančných služieb, poskytovaných spotrebiteľovi vo forme 1. zmluvy o úvere podľa osobitných predpisov, 2. investičnej služby, investičnej činnosti a vedľajšej služby podľa osobitného predpisu, 3. platobnej služby, 4. služby viazanej na platobný účet ), a v súvisiacej oblasti služieb informačnej spoločnosti, tj. digitálnych kanálov - webstránky, aplikácii a elektronických dokumentov, a v oblasti fyzickej prístupnosti, ktorá sa týka pobočiek a bankomatov Banky. Informácie o prístupnosti ČSOB aktualizuje na webstránke www.csob.sk/pristupnost. ČSOB vo všeobecnosti ponúka Služby tak, aby mohol byť každý klient obslúžený v pobočke, prostredníctvom kontaktného centra alebo digitálnych kanálov. Téma prístupnosti a podpory zdravotne znevýhodnených je pre ČSOB blízka, aj preto Nadácia ČSOB pravidelne podporuje aktivity Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska.
1. Informácia o všeobecných požiadavkách na prístupnosť Služby pre osoby so zdravotným postihnutím (§ 6 ods. 2 písm. a) Zákona) : ČSOB je povinná zabezpečiť poskytovanie Služby a tak, aby
a) bola zabezpečená prístupnosť výrobkov, ktoré sa používajú pri poskytovaní Služby, v súlade s ustanovenými požiadavkami na prístupnosť výrobkov pre osoby so zdravotným postihnutím,
b) boli informácie o fungovaní Služby, a ak sa pri poskytovaní Služby používajú výrobky, aj informácie o prepojení služby na tieto výrobky, informácie o ich vlastnostiach, ktoré sa týkajú prístupnosti pre osoby so zdravotným postihnutím, a o ich interoperabilite s asistenčnými zariadeniami a prístrojmi :
- sprístupnené prostredníctvom viac než jedného zmyslového kanála
- poskytované zrozumiteľným spôsobom,
- poskytované spôsobmi, ktoré dokáže používateľ vnímať,
- sprístupnené, ak ide o obsah, v textových formátoch, ktoré sa môžu použiť na vytvorenie alternatívnych asistenčných formátov prezentovateľných používateľom rôznymi spôsobmi a prostredníctvom viac než jedného zmyslového kanála,
- poskytované písmom primeranej veľkosti a vhodného typu s prihliadnutím na predvídateľné podmienky použitia a s použitím dostatočného kontrastu a nastaviteľných medzier medzi písmenami, riadkami a odsekmi,
- sprevádzané alternatívnou prezentáciou akéhokoľvek netextového obsahu,
- poskytované v elektronickej podobe, ak sú potrebné na poskytovanie služby jednotným a primeraným spôsobom tak, aby bola služba vnímateľná, ovládateľná, zrozumiteľná a spoľahlivá,
c) webové sídla a mobilné aplikácie, ktorými sa Služba poskytuje, vrátane súvisiacich online aplikácií a služieb poskytovaných prostredníctvom mobilných zariadení, boli v súlade so štandardami pre prístupnosť a funkčnosť webových sídiel a aplikácií, a to takým spôsobom, aby boli vnímateľné, ovládateľné, zrozumiteľné a spoľahlivé,
d) podporné služby (helpdesk, telefonické informačné strediská, technická podpora, konverzné služby a služby odbornej prípravy), ak sú dostupné, poskytovali informácie o prístupnosti služby pre osoby so zdravotným postihnutím a jej kompatibilite s asistenčnými technológiami, a to prístupnými spôsobmi komunikácie.
2. Informácia o dodatočných požiadavkách na prístupnosť Služieb pre osoby so zdravotným postihnutím
ČSOB je povinná zabezpečiť poskytovanie Služby tak, aby bolo :
a) zabezpečené poskytovanie metód identifikácie, elektronických podpisov, bezpečnosti a platobných služieb, ktoré sú vnímateľné, ovládateľné, zrozumiteľné a spoľahlivé,
b) zabezpečené, aby boli poskytované informácie zrozumiteľné, a to bez toho, aby bola presiahnutá úroveň komplexnosti B2 (stredne pokročilá) spoločného európskeho referenčného rámca Rady Európy pre jazyky
3. ČSOB je povinná zabezpečiť poskytovanie Služby tak, aby v prípade, že klient zo zdravotným postihnutím používa Službu
- bez zraku, umožňovala najmenej jeden spôsob používania, ktorý si nevyžaduje zrak.
- s obmedzeným zrakom, musí Služba umožňovať najmenej jeden spôsob používania, ktorý umožňuje používateľom s obmedzeným zrakom používať Službu,
- bez vnímania farieb, musí Služba umožňovať najmenej jeden spôsob používania, pri ktorom sa od klienta nevyžaduje vnímanie farieb,
- bez sluchu, musí Služba umožňovať najmenej jeden spôsob používania, ktorý si nevyžaduje sluch,
- v prípade obmedzeného sluchu, musí Služba umožňovať najmenej jeden spôsob používania s rozšírenými zvukovými funkciami, ktoré umožňujú používateľom s obmedzeným sluchom používať službu,
- bez hlasových schopností, musí Služba umožňovať najmenej jeden spôsob používania, ktorý si nevyžaduje hlasové pokyny, ktoré zahŕňajú akékoľvek zvuky vytvorené ústne, ako je reč, pískanie alebo tľoskanie jazykom,
- v prípade obmedzenej motoriky alebo sily, musí Služba poskytovať najmenej jeden spôsob používania, ktorý umožňuje klientovi využívať ju alternatívnymi spôsobmi, na ktoré nie je nevyhnutná jemná motorika a manipulácia, sila rúk ani použitie viac ako jedného ovládacieho prvku súčasne.
- s obmedzeným dosahom, musí Služba poskytovať najmenej jeden spôsob používania, ktorý funguje aj pri obmedzenom dosahu alebo obmedzenej sile.
- pri obmedzených poznávacích schopnostiach, musí Služba poskytovať najmenej jeden spôsob používania s prvkami, ktoré obsahujú vlastnosti zjednodušujúce a uľahčujúce jej používanie.
- ak je potrebné súkromie, musí Služba poskytovať najmenej jeden spôsob používania, pri ktorom sa zachová súkromie pri používaní týchto prvkov.
4. Informácia o súlade Služby s požiadavkami na prístupnosť:
ČSOB v tejto informácii uvádza všeobecný opis Služby v prístupných formátoch, opisy a vysvetlenia potrebné na pochopenie toho, ako Služba funguje a opis spôsobu, akým Služba spĺňa ustanovené požiadavky na prístupnosť služby pre osoby so zdravotným postihnutím.
ČSOB zabezpečuje súlad Služby s požiadavkami na prístupnosť v oblasti online a fyzických Služieb.
Digitálna prístupnosť je súčasťou všetkých pracovných procesov v ČSOB, od návrhu až po testovanie. Pred uvedením na trh ČSOB zabezpečí testovanie aj pre klientov so zdravotným postihnutím.
Ak klient využíva online Služby, pristupuje k nim prostredníctvom hlavných digitálnych kanálov:
- Webstránka www.csob.sk
- Mobilné aplikácie ČSOB SmartBanking a ČSOB SmartToken
V digitálnych kanáloch ČSOB je súlad s požiadavkami zabezpečený dodržiavaním harmonizovanej normy EN 301 549, ktorá vychádza zo Smernice pre prístupnosť webového obsahu vydané organizáciou W3C (WCAG – Web Content Accessibility Guidelines 2.2) na úrovní AA, ktoré tvoria medzinárodné štandardy pre digitálnu prístupnosť a sú súčasťou Európskeho aktu o prístupnosti (EEA – European Accessibility Act)
Mobilné aplikácie ČSOB SmartBanking a ČSOB SmartToken
V mobilných aplikáciách je súlade s požiadavkami zabezpečený použitím tmavého režimu a využitím systémových nastavení operačných systémov mobilných zariadení pre zobrazenie s vysokým kontrastom.
V najbližšom období sa ČSOB sústredí na:
- Zabezpečenie bezproblémovej použiteľnosti pomocou hlasových asistentov (VoiceOver a TalkBack) pre najčastejšie používané obrazovky aplikácie.
- Správne zobrazenie obsahu aplikácie pri zmene veľkosť písma v nastaveniach mobilného zariadenia, v rozsahu, aby zabezpečila úplný súlad s aktuálnou legislatívou
Web www.csob.sk
Na webstránke ČSOB je súlad s požiadavkami zabezpečený bezproblémovým zobrazením módu s vysokým kontrastom, prebratým z nastavení operačného systému alebo nastavení webového prehliadača
Tak isto je webstránka plne funkčná a použiteľná v prípade potreby priblíženia (zväčšenia) písma, či už ide o vstavané funkcie prehliadača, vstavané funkcie operačného systému alebo špeciálneho doplnku pre prehliadač.
Je implementované responzívne hlavné menu, ktoré bude plne prístupné a ovládateľné len klávesnicou, bez použitia počítačovej myši.
Vylepšenia, na ktorých aktuálne ČSOB pracuje :
- webstránka plne prístupné prostredníctvom čítačiek (kompatibilné s JAWS a NVDA pre Windows, ako aj VoiceOver pre iOS a TalkBack pre Android).
- ovládanie klávesnicou, bez použitia počítačovej myši (klasická navigácia opakovaným stláčaním klávesu Tab). Aktuálne zaostrený prvok je zvýraznený orámovaným rámčekom okolo neho
- Videá použité na webstránke budú doplnené o titulky pre nepočujúcich
Elektronické dokumenty
Všetky dokumenty majú obsah logicky zoradený a správne označený a aby všetky objekty v dokumentoch obsahovali alternatívne popisky a boli ovládateľné iba klávesnicou, bez použitia počítačovej myši.
Pri každej činnosti klientov v digitálnych kanáloch existuje vždy možnosť osobnej asistencie v pobočkách ČSOB, alebo telefonickej asistencie prostredníctvom Infolinky ČSOB Banky.
Fyzická prístupnosť
Kamenné pobočky ČSOB sú architektonicky navrhnuté tak, aby sa každý mohol ľahko a bez prekážok pohybovať a využívať bankové produkty a služby. Klienti majú možnosť navštíviť pobočky s úplne bezbariérovým prístupom, ktoré je možné vyhľadať na webstránke v časti Pobočky a bankomaty. Zobrazia sa po výbere filtra Bezbariérový prístup.
Obdobným spôsobom je možné vyhľadať aj bankomaty (ATM) a vkladové bankomaty (RATM), ku ktorým je umožnený bezbariérový prístup.
Prístupnosť kontaktného centra ČSOB je zabezpečená prostredníctvom e-mailu a telefonátov s klientmi.
Všetky informácie o ustanovených požiadavkách na prístupnosť Služby a o súlade Služby s požiadavkami sú počas celej doby poskytovania Služby uvedené na webstránke www.csob.sk/pristupnost, ČSOB ich poskytuje v písomnej aj ústnej forme, aj spôsobom, ktorý je prístupný pre osoby so zdravotným postihnutím.